תכנית לעידוד ושיפור הקריאה עבור ילדים

אודות התכנית

תוכנית קריאה עבור ילדים
תוכנית בינלאומית R.E.A.D (נציגת התוכנית בארץ)

כלבים לא יכולים לקרא! אבל הם יכולים להיות מאזינים מצויינים!

יכולות הקריאה של ילדים משתפרות באמצעות שיטה ייחודית: קריאת סיפור לכלב.
הכלבים בשיטה זו, נבדקו, הוכשרו ונמצאו מתאימים להגיע למסגרות השונות (בתי ספר, סיפריות ציבוריות, בתי חולים, בתי אבות ועוד).
תוכנית זו מתקיימת ברחבי ארה"ב, קנדה ומדינות נוספות מסביב לעולם מאיטלה וספרד עד סלובניה ודרום אפריקה.
תוצאות של משתתפי תכניות קריאה אלו הראו שהילדים שיפרו במאות אחוזים את קריאתם תוך חודשים ספורים.
גם הצד השני זוכה ליתרונות רבים מחשיפה והימצאות עם ילדים, הכלב זוכה להרגיש בטוח, רצוי ואהוב. קולות הילדים והליטופים מרגיעים אותו.
הנוכחות של הכלבים מייצרת אוירה מזמינה ורמת המוטיבציה של הילד עולה בנוכחות הכלב.
בנוכחות כלב הילד מרגיש:

  • נינוח
  • רגוע
  • בטוח
  • הנאה
  • חוסר שיפוטיות

למה כלבים

לעיתים כדאי לשים פחות דגש על היכולת האינטלקטואלית ויותר דגש על החשש להתמודד עם הקושי.
פחד יכול להוות מכשול ללמידה לכן הכלבים הם שותפים אידיאליים לתהליך.
הימצאות ליד הכלב גורמת להפחתת לחץ, רמת הלחץ דם יורדת והילד נינוח ורגוע יותר.
הכלב אינו שופט ואינו מתקן טעויות. מאפשר להתקדם בקצב של הילד ופחות מאיים מחברים לכיתה, מורים, אנשי צוות והורים.
כל הסביבה משתנה כאשר כלב נוכח במפגש. החשש מקריאה מתחלף בציפייה ורצון ואז הלמידה מתרחשת.
בתוכנית זו, מעבר לתוצאות המושגות בקריאה, הילדים משפרים יכולות תקשורת בינאישית ויכולותיהם בתחומים נוספים משתפרים אף הם, כמו העלאת דימוי עצמי, בטחון, נוכחות בלימודים ואפילו היגיינה.

הילדים מרוויחים שעות קריאה, אימון בסביבה שאינה מלחיצה ושאפשר בה לטעות ללא תחושת שיפוט.
הכלב זוכה לתשומת לב, ליטופים וחברה. הקשר שמתפתח בזמן הקראת הסיפור, בין הילד לכלב, מעודד תחושת אכפתיות מצד הילד, אחריות, אמפתיה, סקרנות, וקרבה גדולה יותר לכלבים.

למה רעיונות נהפכים? לדברים גדולים, לדברים אמיצים, לדברים חכמים, לדברים טיפשיים, לדברים טובים. לדברים כמו סיפורים, יצירות אמנות, מסעות, המצאות, קהילות, מוצרים ותרופות. כל מה שאתם רואים סביבכם התחיל פעם כרעיון. אז מה יצא מהרעיון שלכם? זה כבר תלוי בכם.

קובי ימאדה/ תרגום: יהודה אטלס

איך הכל התחיל...

הרעיון שלי נולד עם חזרתינו ארצה משהות בת 4 שנים באנגליה ב2018, כאשר ביתי, מאיה, מתחילה כיתה ו', בני האמצעי, אורי, נכנס לכיתה ד' והקטן, גל לגן.
בתחילת שנת הלימודים הילדים כמובן נאלצו להתמודד עם טקסטים ואוצר מילים חדש. התמודדו עם אתגרים לא פשוטים בקריאה, התנגדות והימנעות מהתמודדות עם השפה העברית.
באחד הערבים שאלתי את אורי בני מה היה עוזר לו לקרא והוא מיד ענה בכלל בלי לחשוב: "אולי אקריא לאלפי (הכלב שלנו) את הסיפור.
נדהמתי מהרעיון! כמה נכון וכמה פשוט! התחלתי לחפש מקורות באינטרנט וכך הגעתי לתוכנית בנלאומית לעידוד ושיפור קריאה בעזרת כלבים בארה"ב עם נציגים שמפעילים התוכנית במוקדים שונים בארה"ב וארופה.
החלטתי שלתוכנית הזו יש מקום גם בארץ והיא תתרום רבות לילדי ישראל. יצאנו לדרך…
התוכנית של R.E.A.D. שינתה את העולם, חדוות הקריאה התגלתה עבור ילדים שקראו עם כלבים.
אני מזמינה את כל מי שמאמין בתוכנית הזו לקחת חלק בפיילוט הזה ולהפוך את החלום והרעיון למציאות של ממש ולהיות חלק מהתוכנית החינוכית עבור הילדים: בביה"ס/ גן, מחלקות אשפוז ילדים ובבתים. גם עבור הצוותים שלוקחים חלק בפרוייקט, התהליך הוא מדהים, מעורר השראה ומלא סיפוק, הם משפיעים על חייהם של הילדים, מלמדים אותם בעזרת כלבי התראפיה להנות ולאהוב קריאה ומעצימים את הילדים בכך שנבנית האמונה בעצמם, עצם התמודדותם מאפשרת השגת מטרות וחוויות הצלחה.
כלבי תראפיה הם עזר רב לכ"כ הרבה אוכלוסיות. מכלבי שיקום בבתי חולים, בתי אבות, אוטיסטים, נוער בסיכון ועוד. מדוע שלא יהיו עזר עבור ילדים המתמודדים עם קריאה??

שתפו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
גלילה למעלה