נגן וידאו

בעקבות הכלבים

תוכנית חינוכית טיפולית בעזרת כלבים לגני ילדים ובתי ספר

תוכנית ייחודית הנבנית עפ"י צרכי הגן/ ביה"ס בשיתוף הצוות החינוכי עפ"י מטרות מוגדרות. העבודה הינה על פיתוח ערוצי תקשורת בונים וחיוביים בין הילדים ושימת דגש על עבודה קבוצתית ועל היחיד בקבוצה, והיא נותנת מענה במספר מישורים: רגשי, חברתי, תקשורתי, קוגניטיבי ומוטורי.

בין הנושאים:

  • עבודת צוות
  • פיתוח והעלאת דימוי עצמי
  • מניעת אלימות
  • יצירת קשרים חיוביים ועוד

הכלב מעורר סקרנות ומעודד רצון להכיר את אורח חייו והתנהגותו, דבר התורם לאפקט הלימודי של הילדים. הפעילות בנושא הכלבים מגוונת ודינאמית, חווייתית ומעשירה, דרכה נחשפים הילדים אל עולם הכלבים ולומדים להיות מאלפים (מאמנים) צעירים.

מטרות הפעילות בנושא הכלבים

  1.  התמודדות עם תסכולים.
  2.  הפחתת חרדה.
  3. יכולת ביטוי רגשות.
  4. שיפור קשב וריכוז.
  5. העצמת תחושת אחריות.
  6. יכולת להתמודד עם קשיים ומצבים חדשים.
  7. התמודדות עם פחד וטכניקות להפגתו.
  8. שיפור כישורים חברתיים.
  9. פיתוח סבלנות וסובלנות (הקניית אוצר מילים חדש מעולמו של הכלב, משימות אישיות וקבוצתיות הדורשות שימוש בשפה מילולית ושאינה מילולית. שימוש בעזרים -תמונות, ציוד לכלב).
  10. פיתוח ועידוד יכולות מוטוריות, קשר עין.

תהליך

  • הפעילות מתקיימת במתחם ביהס/ הגן אליו המדריכה מגיעה.
  • הילדים ילמדו במהלך המפגשים על שפת הגוף של הכלבים דרך תמונות, סיפורים, סרטונים המותאמים לגילם. יחשפו לשלבים בסיסיים באילוף הכלב, אילוף הכלב מהווה בסיס לעבודה הטיפולית באמצעותה לומדים להתמודד עם מצבים שונים המאפשרים התמודדות עם סף תסכול, שיפור קשב וריכוז, שיפור קשרים חברתיים, העלאת הדימוי והביטחון העצמי, העלאת נושאים רגשיים, סבלנות, הקשבה ועוד.
  • למפגשים ישנו סטינג (מבנה) קבוע הכולל שיחת פתיחה, סבב שלום לכלבים; תוכן המפגש – לפי נושאים ומטרות אשר נקבעות מראש, סיום המפגש הכולל סיכום ופרידה.

תכנים

עיוני+ מעשי, תואם גיל

  • הכרות עם עולם הכלבים
  • מתי החלה הידידות בין הכלב לאדם
  • גופו של הכלב
  • החושים המופלאים של הכלבים
  • שפת הכלבים: מה אומרים הקולות של הכלבים (נביחות, נהמות, יבבות) ריחות. מה אומר גופו (זנב, אוזניים, לשון, עיניים, אף)
  • סוגי כלבים/ גזעים
  • מה מבין הכלב ואיך הוא מבין
  • היגיינה של הילד מול היגיינה של הכלב
  • סולם הפחד – דמיון מודרך, איך ומה אני מרגיש שאני רואה כלב או חושב על כלב. טכניקות להרגעה עצמית (שימוש בטכניקה מעולם הCBT)
  • יצירה בנושא כלבים (משחקי קופסא, דפי צביעה, ציורים; ספרים)
  • טיפול שוטף בכלב (הברשה, צחצוח שיניים).
  • לימוד יצירת קשר ומגע מתי הוא נכון ומתי להמנע.
  • קריאה והבנת שפת גוף כלבית.

הגדרת המדדים להצלחה

בחינת ההצלחה או אי ההצלחה של הפעילות הן חלק בלתי נפרד מבחינה והערכה כללית של השיפור/שינוי של תפקוד הילדים בחיי היום יום שלהם. הצלחה או חוסר התאמה של התכנית למוסד, הן מדד המתייחס ונמדד בפרק זמן ארוך כאשר בפעילות עם בעל החיים ניתן להגדיר כי הצלחת הפרויקט תימדד עפ"י הפרמטרים הבאים: התמדה, עקביות, השתתפות בפעילויות, לימוד מתן כבוד לכלבים ולסביבה, פיתוח היכולת להביע רגשות, פיתוח שליטה עצמית ויכולת לקבל ולפעול עפ"י כללים המגדירים קבוצה.

הגדרת מדדים לשיפור

הגדרת המדדים לשיפור מתחלקים למדדים אישיים ומדדים קבוצתיים, תלוי במטרות הטיפוליות/ חינוכיות. הערכה הינה הערכה תהליכית והערכה תוצאתית.

  • הערכה תהליכית : לאורך פרק זמן נמדדת ההתנהגות, מידת ההשתתפות האקטיבית, הקפדה על הופעה, הבעת שביעות רצון, הבעת הרצון להמשיך, גילוי אחריות ודאגה, סקרנות ושאילת שאלות.
  • הערכה תוצאתית : אבחון מורכב יותר המתייחס לניתוח תוצאות של שאלונים, מפגשים, הערכות של מילוי הפרויקט, הערכות המדריכים (טווח שנה פעילות).

בקרה ומעקב

הבקרה והמעקב לגבי התהליך מתנהלים באמצעות : שאלונים – דיווח עצמי, הצוות המטפל/ צוות חינוכי, הסביבה החברתית הסובבת, הורים, מורים, יועצת.

להזמנת פעילות אנא מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

שתפו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
גלילה למעלה