ההבדלים בין כלבי שירות לכלבים לטיפול ריגשי ולכלבים המסייעים בשיקום:

מאת איילת ליטן

לכלבים יש יתרונות רבים ומגוונים: מכלב המשמש חיית מחמד בבית ועד לכלב עם תפקיד וסיוע ספציפי.

אנשים נתקלים בקשיים והתמודדויות שונות אבל לא כל אחד צריך או יכול להחזיק כלב שירות. מאז שאני עובדת עם כלבים אני נתקלת הרבה בשאלה מה ההבדל בין כלב שירות לבין כלב טיפולי (טיפול ריגשי) אז בואו נבהיר המונחים.

נבחין בין 3 סוגי שירות שכלבים מאפשרים:

כלב שירות, זהו כלב שהבעלים שלו נמצאים איתו 24/7, הכלב עוזר לאדם לשמור על שגרת חייו ובלעדיו איכות החיים נפגמת ואף מסכנת אותו. ללא הכלב הוא עלול למצא עצמו בסכנת חיים (אפילפסייה, סוכרת נעורים, פרקינסון). הכשרת כלב שירות היא מורכבת, ספציפית לאדם וארוכה. מי שצריך כלב שירות לא יכול להסתדר בלעדיו. כלב שירות שייך לבעלים שלו, הוא הולך עם רתמה שמשויכת לו ככלב שירות על מנת שהציבור ידע לבקש רישות אם להתקרב או ללטף, כלב שירות הוא כלב עבודה וכשמו כן הוא הוא בא לתת שירות ואין להתקרב אליו ללא אישור. לכלב שירות צריכה להינתן האפשרות ללוות את בעליו לכל מקום שילך.

כלב לטיפול רגשי – כלב טיפולי לא חייב להיות 24 שעות ביממה עם האדם שחווה הקושי/ המשבר. המפגשים נקבעים מראש בשעה, יום ומיקום ספציפיים. המפגשים יכולים להיות הן קבוצתיים והן פרטניים במגוון תחומים כמו: מענה להתמודדות עם חרדה חברתית והימנעויות, פחדים וחרדות, כישורים חברתיים, ועוד. הכלב משרה בטחון, "שובר קרח", מעלה חיוך באופן מידי מה שגורם להפרשת הורמונים חיוניים להעלאת מצב רוח כמו אנדורפינים, אוקסיטוצין, וכן הפחתת קורטיזול (הורמון סטרס) מה שתורם לנקודת הפתיחה של המשתתפים לטובה יותר ולטיפול להיות יעל ולהביא להקלה מהירה יותר בסימפטומים. הכלב מרגיע באופן מידי ונרקמים קשרי חברות ואמון מיידים מה שתורם לתחושת קירבה, אינטימיות, אמון ובטחון. הכלב מאפשר התמודדות עם קשיים רגשיים שונים והתהליך מלווה עם צוות או איש טיפול שמכוון התהליך, מעודד ושם דגש על מטרות שנקבעו מראש.

כלבים המלווים תהליכי שיקום: כלבים לסיוע בשיקום הם כלבים שמגיעים למוסד רפואי: ביה"ח/ קופ"ח או ביקורי בית. הם מלווים עם אנשי ונשות טיפול כולל הצוות הרפואי ונצמדים לאדם בתהליך השיקום הפיזי שלו הן בתמיכה בהליכה, פתיחה וסגירה של כפות הידיים בזכות האכלת הכלב, ליטוף, הברשה, פיזיותרפיה, שיפור מצב רוח ועידוד להנעת התהליך שלעיתים מלווה בהתנגדות גדולה בשל הכאב הפיזי. הכלב הוא גורם מוטיבציוני שעוד לא נמצא כמותו כיוון שבד"כ המטופל מתנגד לטיפול בגלל הכאב הנגרם ובזכות הימצאות הכלב בתהליך מחיר הכאב נסבל יותר. הסשנים יכולים להיות קצרים, חזרתיים ובזכות הכלב מהנים ומפיגים תחושת בדידות ועצב. המטופל מרגיש שיש לו פרטנר ששומר עליו ומפחית הסבל הריגשי ואף הפיזי.

 

 

 

שתפו פוסט!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

פוסטים נוספים

גלילה למעלה