עידוד ושיפור קריאה בעזרת כלבים

מאת איילת ליטן

עידוד ושיפור קריאה בעזרת כלבים… נשמע כמו בדיחה?

אז זהו שזו לא בדיחה וזה לגמרי רציני. נחקר והוכח שלנוכחות כלב בזמן למידה יש השפעה חיובית המפחיתה לחץ וחרדה ומאפשרת התמודדות טובה יותר הן לימודית, חברתית וריגשית.

לפני מספר חודשים נסעתי למינכן לראות מקרוב איך זה קורה. אין כמו מראה עיניים לחזות במה שקשה לתפוס כמציאותי. התוכנית היא תוכנית אמריקאית (שהחלה פעילותה ב בSalt lake city 1999) ופועלת עם יותר מ6000 צוותים בבתי ספר וסיפריות ציבוריות. יש להם מדריכים שמעבירים ומכשירים אנשים נוספים שירחיבו הפעילות עם רצון לפתח ולהעלות המודעות לתוכניות קריאה בעזרת כלבים ברחבי העולם והתוכנית אף הגיעה לטייואן ועכשיו היא גם בישראל ?!!

לשמחתי הגעתי אל קים המקסימה, נציגת התוכנית האמריקאית במינכן ועברתי תוכנית הכשרה מרתקת. אני גאה להיות נציגתם בארץ ולהעביר התוכנית הזו בצורה המקצועית ביותר. (הרעיון הוא לא סתם לבוא עם כלב מה גם שלא כל כלב מתאים לכך) יש הרבה מאוד ניואנסים שיש לתת להם הדעת בכדי שיהיה שיפור והתקדמות אצל המשתתפים.

אז למה כדאי לנו לעודד קריאה בעזרת כלבים עבור ילדינו:

יש כ"כ הרבה יתרונות וקצרה היריעה מלפרוס את כולן כאן. אפרט מעט:
ללמוד לקרוא זה אחד מהכישורים החשובים ביותר בחברה וזה יכול להיות מאתגר עבור רבים. פער בקריאה יכול להשפיע על אדם למשך כל חיוו ולמנוע ממנו התמודדויות שונות. אדם עם פערים בקריאה בסופו של דבר יהיה נטל על החברה.

המדע:

המדע מדבר בעד עצמו, מחקרים שנעשו הראו שבקריאה לכלבים ישנם יתרונות רבים. אציג את חלקם:

יתרונות לימודיים:
  • ילדים שהשתתפו בתוכניות קריאה בעזרת כלבים, רצף הקריאה שלהם השתפר בכ-30%
  • התמודדות עם הקריאה נהפכה לפחות קשה ומלחיצה והילדים הרגישו בטחון לקרא בקול רם.
  • קריאה לכלבים עודדה ילדים לקרוא יותר בבית לחיות המחמד שלהם.
  • ילדים שהשתתפו בתוכנית, יכולתם ורצונם להתמודד עם ספרים מאתגרים יותר עלתה.
  • חדוות הלמידה – ילדים נהנים מהלמידה והיא מתורגמת למשהו כיפי שקל להתחבר אליו. הילדים מחכים להגיע, המוטיבציה ללמידה עולה. הם יודעים שהכלב מחכה להם.
  • הילדים מרגישים בנוח לקרוא לכלבים כי הכלבים חסרי שיפוטיות, לא יצחקו או יתקנו אותם. הילדים מוכנים לקחת יותר סיכון ולטעות בלי חשש מביקורת.
  • ליטוף הכלב תוך כדי קריאה יכול לעזור במיומנויות מוטוריות וידוע שעצם המגע בפרווה והליטוף הוא גורם מרגיע המפחית לחץ, מפחית לחץ דם וחרדה.
  • ילדים שישבו וקראו לכלב בתוכנית זו, חשו רגועים ובטוחים מה שאפשר התמודדות קלה יותר ופחות התנגדות.
  • מול הכלב, הילד הוא המורה, הוא מכתיב הקצב ולו מקשיבים. קריאה לכלב מעלה הביטחון העצמי לילדים שבד"כ רגילים להרגיש קושי ותסכול והקריאה לכלב נותנת להם תחושה של גאווה.
  • הימצאות עם כלב משפרת מצב רוח ומפחיתה דיכאון מה שמאפשר התכווננות טובה יותר ללמידה.
יתרונות חברתיים:
  • ילדים לומדים להמתין לתורם בכדי להקריא לכלב.
  • באינטראקציה עם הכלב הילדים לומדים אמפתיה, תשומת לב ליכולת ורצון הכלב, ראיית צרכי האחר, התחשבות וסבלנות.
  • ילדים שחשו דחויים או עם קושי נהנים "להשוויץ" ולהראות איך מקריאים לכלב סיפור וכן נהפכים למדריכים לילדים קטנים מהם שלוקחים חלק בתוכנית.
  • הכלבים מעודדים תקשורת של הילדים בינם לבין חבריהם הכלב נהפך לנושא שיחה גם עבור ילדים שלא היו רגילים להיות במרכז העניינים לפתע ישנה התעניינות בפרויקט לו הם שותפים.

נקודה חשובה היא, שבכדי שהקריאה תשתפר, חזרתיות ועקביות עבור הילדים הינה קריטית.

התוכנית הינה אפקטיבית כי שזורה בה הנאה. הנאה מאפשרת הנעה, מוטיבציה המשמעותית ללמידה שאנו המבוגרים לפעמים מזלזלים בה. למידה טובה נעשית בהנאה.

ללמד ילדים מיומנויות קריאה זה חשוב אבל לא מספיק!  ללמד ילדים לאהוב  לקרוא זה מה שצריך.

באירופה וארה"ב התוכנית הזו נמצאת בבתי ספר כחלק מתוכנית הלימודים כולי תקווה ורצון להאמין שגם פה ירימו הכפפה ויראו היתרונות הרבים ויכניסו התוכנית עבור הילדים שכה זקוקים לכך למערכת הלימודים. הבנה והפנמה לטובת כולם שרצוי לסגור את פערי הקריאה למען עתיד טוב יותר שמשפיע מרמת המיקרו למקרו.

שתפו פוסט!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

פוסטים נוספים

גלילה למעלה