מאת איילת ליטן

יש לנו נוהג כזה בבית שכשהילדים מבקשים ממני משהו ואין לי כח לקום ולהזיז את עצמי אני אומרת להם שאין לי דלק וזו מעין מילת קוד בנינו שאני בעצם מבקשת להיטען מחדש באנרגיות כי אני מרגישה מרוקנת (בדיוק כמו רכב שלא יכול לנסוע בלי דלק גם אנחנו לא יכולים לתפקד בלי אנרגיה.. וזה שם קוד כזה שהם מבינים שאני צריכה חיבוק אבל מסוג החיבוקים החזקים האלו שנמשכים ונמשכים באמת מהלב בלי שאני מחזיקה חזק שלא יגמר ?

כמובן שהם ממצים הרבה יותר מהר ממני את החיבוק לפני שאני סיימתי להיטען / להתמלא באנרגיה מחודשת אז אני מודיעה להם שהמיכל שלי עוד לא התמלא וזה מעורר צחוק ועוד חיבוק ועוד אחד עד שאני באמת מרגישה שיש לי כוחות יותר מקודם (הם אולי לא מודעים לכך באותו הרגע אבל הם גם נטענים ומתמלאים בעצמם).

לפני כמה ימים, מצאתי בבית ספר שאני ממש אוהבת ושמחתי להזכר בו שוב. הוא באנגלית אבל אני בטוחה שיש לו תרגומים בעברית או גרסאות שונות של אותו הנושא:

HAVE YOU FILLED A BUCKET TODAY/ BY CAROL MCCLOUD

ספרון קצר מעין מדריך אפילו, ללמד ילדים צעירים איך להיות 'ממלאי דליים' מה שאני קראתי לו בבית למלא דלק ? אנחנו יכולים לבחור או למלא את הדלי שלנו או של מישהו אחר או לרוקן לעצמנו ולאחרים ע"י פעולות יומיומיות שאנחנו עושים. מספיק מילה אחת שתתן לנו להרגיש טוב עם עצמינו או רע ביחס לעצמינו או לאחרים וכמה כוח יש בידיים של כל אחד מאיתנו (או בפה) למלא או לרוקן את הדלי.

בכנס חינוך שנערך בשלהי שנות ה90 הסבירה זאת חוקרת מוח בצורה יפה ופשוטה; היא אמרה שיהיה יעיל אם נחשוב שכל אחד מאיתנו נולד עם דלי בלתי נראה שמייצג את בריאותינו הפיזית והריגשית. אנחנו לא יכולים לראות את הדלי אבל הוא שם תמיד! התפקיד של ההורה וכל אחראי אחר שפוגש את הילד הוא למלא עבורם את הדלי. שתינוק נולד, ההורים מטפלים, דואגים, מטפחים, שרים, משחקים, מאכילים, מספקים אהבה, תשומת לב, בטחון ודאגה. סיפוק הצרכים הבסיסיים הראשוניים הללו הוא מילוי הדלי עבור הילד.

בהחלט חשוב להיות אהוב אבל זה לא בהכרח מספיק. בנוסף לצורך להיות אהוב, ילדים צריכים ללמוד איך לאהוב אחרים . ילדים שיודעים לבטא אהבה, טוב לב, נחמדות, נעימים לסביבה – חייהם רגועים ושמחים יותר. כשאכפת לך מאחרים ואתה מראה זאת במילים ומעשים אתה מרגיש טוב עם עצמך ובכך ממלא גם עבורך את הדלי. בכדי ללמד ילדינו ולאפשר את המיומנות החשובה הזו, עלינו להוות דוגמא אישית קודם כל. אפשר לבקש מהם לדמיין למי הם רוצים ויכולים למלא את הדלי, באילו מילים אפשר להשתמש ולהכניס לדלי, ספרו להם איזה דלי אתם מילאתם היום ותראו להם איך אתם ממלאים את שלהם. תרגלו איתם כל יום איך ממלאים דליים. ומהר מאוד אתם תראו שהם כמה הם גאים להיות ממלאי דליים בעצמם ?

תמשיכו למלא דליים והדלי שלכם תמיד ישאר מלא 

שתפו פוסט!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

פוסטים נוספים

גלילה למעלה